Die tori gaat zo: BIMS showcase – Een Bijlmer Tori is de eerste musical over de Bijlmer bedacht en geregisseerd door Bijlmer Native Priscilla Vaudelle. Je kent haar van het werk dat ze maakt vanuit haar collectief LostProject of misschien van haar werk als regie assistente van het met lof ontvangen stuk ‘de Gliphoeve’ dat eveneens over de Bijlmer gaat. 

Een verhaal van Bijlmer Natives

Samen met songwriter Glen Faria en componistenduo Alvin Lewis en Patrick Mijnals is Een Bims Tori tot stand gekomen. We spraken Priscilla tijdens een repetitie (!) en ze vertelde vol passie over de showcase.

Bijlmer Native – een term gecoined door stedenbouwkundige en urbanist Wouter Pocornie –  is iemand die is geboren en/of getogen in de Bijlmer. “Dat is het referentiekader van waaruit ik de wereld beleef en van waaruit ik dingen maak”, vertelt Priscilla. 

Foto: Lowiegraphy

Is het een musical musical?

Dus… een musical over de Bijlmer. Als je denkt aan Broadway, de ene song na de andere en daartussen wat dialoog; dan zit je helemaal goed. “Het is absoluut een traditionele musical vorm omdat ik geloof dat musical ook Black is. Er zit ook rap in de voorstelling en ook een soort Kleine Zeemeermin duet.”

“We zijn all the way gegaan. Musicals zitten niet in de Nederlandse cultuur. Wij vertalen verhalen die uit Amerika komen. Ik probeer met deze musical een verbreding te brengen zodat we onze eigen verhalen naar het musical landschap kunnen brengen.” 

De inspiratie voor het verhaal

Het verhaal speelt zich af in de ‘90’s. Een jongen van kleur die opgroeide in een buitenwijk komt naar de Bijlmer en vindt hier zijn ziel. “Je denkt als ouder dat het goed is om je kind in een buitenwijk op te laten groeien, maar je mist daardoor zulke essentiële dingen. Uiteraard is er problematiek die ik absoluut niet verdoezel.”

“Ik kwam er tijdens het eerste BLM protest achter hoe privileged ik was om in de Bijlmer op te groeien.” 

“Ik groeide op tussen mensen die op mij lijken. Mensen die in buitenwijken zijn opgegroeid hebben andere trauma’s. Hier wilde wit ook op ons lijken. Natuurlijk krijg je ook hier wel te maken met institutioneel racisme. Je werd lager ingeschat op school etc. Maar ik voelde pas echt mijn kleur toen ik naar de theaterschool ging. De mensen die ik sprak tijdens de demonstratie op de Dam waren veelal mensen uit buitenwijken die op straat of school werden uitgescholden rondom 5 dec.” 

Een verhaal uit duizenden

De titel van de musical is één Bijlmer Tori en dat is bewust. “Dit verhaal gaat echt over hoe Glen en ik het opgroeien in de Bijlmer hebben ervaren. Als Surinaamse Nederlanders kunnen wij alleen vanuit dat perspectief spreken. Dit is dus 1 van de 1001 verhalen.”

Al zingend een stukje geschiedenis schrijven

“De verhalen die verteld worden in de musical komen uit mijn eigen leefomgeving. Het zijn de herinneringen en de nostalgie die je terug voelt komen. Toen we deden alsof we TLC of SWV waren of toen mijn nichtje uit Suriname kwam en dacht dat je gewoon naar huis kon bellen en dat we toen een dikke telefoonrekening kregen. Het zijn echt de verhalen uit onze leefwereld in de jaren ‘90”. 

“We hebben in Zuidoost op zoveel verschillende manieren goud in handen. Iedereen mag dat komen aanschouwen. In 2025 geef ik deze gigantische musical cadeau aan Amsterdam 750 jaar. We schrijven een stukje geschiedenis over de Bijlmer. Dat stukje mogen ze archiveren.”

Foto: Lowiegraphy

Speeldata en tickets

Van 2-9 dec speelt BIMS The Showcase in DeLaMar West. “De showcase wordt geproduceerd in samenwerking met MusicalMakers; een ontwikkelhuis voor nieuwe, hedendaagse musicals door talentvolle makers. Daarbij zijn we op zoek naar donateurs/investeerders en potentiële samenwerkingspartners voor de doorontwikkeling van BIMS The Musical in seizoen 2024/2025. Mocht je willen doneren stuur dan een mailtje naar pearl@pearlproductions.nl.”

Meer informatie en tickets vind je hier

«