Het kleurrijkste theater van de Bijlmer

Hét Bijlmer Parktheater (BPT). Het enige theater dat Zuidoost rijk is en dus ons paradepaardje. Wat onderscheidt het BPT van andere theaters in de stad? En nog belangrijker: wat kun je in het Bijlmer Parktheater allemaal zien? In gesprek met Sharona Lautoe (Marketing & PR) en Kimberley Piqué (Coördinator Marketing & PR) beantwoorden zij al deze prangende vragen.

Zowel het publiek als het programma van het BPT zijn heel divers. Het BPT programmeert veel en produceert ook een deel. Die verhouding ligt op zo’n 80/20. De Gliphoeve – als je ‘m nog niet hebt gezien, faya voor je – is zo’n door het BPT geproduceerde voorstelling i.s.m Orkater. Daarnaast begeleid BPT ook (nieuwe) makers in trajecten als ‘Hoge Ogen’ en ‘Talentlab’. “Als producerend theater is het belangrijk om goed je voelsprieten uit te zetten in de community”.  

“Daarbij hebben we een heel tof artistiek team waar ook iemand als Simone Zeefuik tussen zit. Zij maakt hele toffe verdiepende programma’s over thema’s als zwart zijn en dekolonisatie. Dit doet ze met ontzettend veel zorg. Zorg voor het publiek maar ook de mensen die op het podium staan.”

Foto: Marion Visser

We zijn een theater dat echt een cultureel divers publiek probeert te bedienen en dat ook terug laat komen op het podium.”

Wie is welkom?

Wat zie je voor je als je aan theater gaand publiek denkt? Oud(er) en wit misschien? Of in ieder geval ouder en met wat hoger inkomen. Maar ook basisscholen, middelbaren scholen en BSO’s uit Zuidoost weten het BPT goed te vinden. Een unieke combinatie in het theaterlandschap: een theater dat zowel jong en oud(er) weet te bedienen.  

“Jongeren zien we veel bij dansvoorstellingen. Bij een voorstelling als de Gliphoeve kan jong en oud zich in vinden in thema’s die toen en nu nog spelen. Naast kleur kijken we ook naar leeftijd en ook naar vraagstukken rondom gender en seksualiteit. Dat zie je ook terugkomen in de schoolvoorstellingen. Het is fijn dat je in een plek van kunst binnen kunt stappen en jezelf terugziet. Doordat we bekend zijn met een grote mengelmoes aan culturen komen bepaalde humor en grapjes beter binnen. Dat speelt ook mee in de hele bezoekerservaring.”

“Ik reis met mijn kind speciaal naar het Bijlmerparktheater omdat er daar mensen op het podium staan die er uitzien zoals mijzelf en mijn kind.”

Bijbenen

Met zo’n 250 voorstellingen per jaar gebeurt er heel veel in het Bijlmerparktheater. De agenda vind je op hun website en op socials kun je trailers zien van voorstellingen. Je kunt er met je stadspas terecht en er zijn verschillende buurt WhatsApp groepen waar het BPT een vingertje in de pap heeft. “We proberen mensen te ontmoeten waar ze zijn.”

“Een mooi voorbeeld is het concept BijlmerKlassiek die dit jaar voor het eerst een samenwerking heeft met het Concertgebouw orkest. De mensen die niet zo gauw naar het Concertgebouw gaan, kunnen dat hier wel ervaren. Daarbij wordt onze naam ook bekend buiten Zuidoost.”

“Daarnaast hebben we met ons comedy label Fatu al 16 jaar het langstlopende comedy programma van Nederland. Onder leiding van Jeffrey Spalburg staat er 5 keer per jaar een comedyshow met gevestigd, bekend, maar ook nieuw talent.” 

Focus

Als enige theater in de Bijlmer heeft het Bijlmer Parktheater een belangrijke en prominente rol in de ‘cultuurvoorziening’. “Community staat centraal in wat wij doen; publiek, talent, mensen die in Zuidoost zijn geboren en getogen zijn, maar ook de kunstenaars die hier hun roots hebben en de grenzen over zijn gegaan. Om daar een direct gesprek mee te voeren en er niet boven te staan maar altijd er midden in.”

“Wij willen het (cultuur)huis zijn van gezelschappen en initiatieven uit Zuidoost én van de communities die onze partners meebrengen. Partners zoals Untold die binnen het theater een eigen ruimte hebben waar ze repeteren, samen komen en ook programmeren.”

“Onze focus ligt niet zo zeer op het theaterlandschap veranderen, maar op het doen wat we goed kunnen: het gesprek binnen deze communities gaande houden, te verdiepen, te onderzoeken. We kijken hierin niet alleen naar het maken en programmeren, maar ook naar hoe we ons werk kunnen archiveren voor huidige en toekomstige generaties.”

Foto: Maarten Mooijman

Het onderscheid

“We zijn disruptief binnen het theaterlandschap. Alleen al door hoe de mensen eruit zien. Ik heb het dan over de trifecta van kunstenaars/makers, personeel en publiek. Wat je in andere theaters ziet is dat delen van de organisatie er wel ‘divers’ uitzien, maar het dringt niet door in alle lagen van de organisatie. Wij programmeren daardoor ook met een ander oog, hebben dialoog met de community en wat ik heel mooi vind is dat veel van de mensen die bij ons werken en maken ook zelf de gast zijn in ons theater.”

“We bouwen onze eigen tafel en zetten ons eigen eten daarop neer. We nodigen onze eigen gasten uit. Dus we gaan niet tegen iets in om verandering te bewerkstelligen. Wij zijn de verandering.”

“Het theater is ontstaan vanuit een behoefte om alle culturele activiteiten die plaats vinden in de Bijlmer een centrale plek te geven. Een plek die echt nodig is om de culturele activiteiten duurzaam en professioneel te kunnen bedienen op een prominente plek. Dat is de missie waar we 13 jaar geleden mee zijn begonnen en die nog steeds actueel is!”

Wil je meer weten over het programma van het Bijlmerpark theater? Check de website, socials of loop gewoon een keer binnen in dit prachtig warme theater.

«

Kom horen, ik heb een Bijlmer Tori voor je

Die tori gaat zo: BIMS showcase – Een Bijlmer Tori is de eerste musical over de Bijlmer bedacht en geregisseerd door Bijlmer Native Priscilla Vaudelle. Je kent haar van het werk dat ze maakt vanuit haar collectief LostProject of misschien van haar werk als regie assistente van het met lof ontvangen stuk ‘de Gliphoeve’ dat eveneens over de Bijlmer gaat. 

Een verhaal van Bijlmer Natives

Samen met songwriter Glen Faria en componistenduo Alvin Lewis en Patrick Mijnals is Een Bims Tori tot stand gekomen. We spraken Priscilla tijdens een repetitie (!) en ze vertelde vol passie over de showcase.

Bijlmer Native – een term gecoined door stedenbouwkundige en urbanist Wouter Pocornie –  is iemand die is geboren en/of getogen in de Bijlmer. “Dat is het referentiekader van waaruit ik de wereld beleef en van waaruit ik dingen maak”, vertelt Priscilla. 

Foto: Lowiegraphy

Is het een musical musical?

Dus… een musical over de Bijlmer. Als je denkt aan Broadway, de ene song na de andere en daartussen wat dialoog; dan zit je helemaal goed. “Het is absoluut een traditionele musical vorm omdat ik geloof dat musical ook Black is. Er zit ook rap in de voorstelling en ook een soort Kleine Zeemeermin duet.”

“We zijn all the way gegaan. Musicals zitten niet in de Nederlandse cultuur. Wij vertalen verhalen die uit Amerika komen. Ik probeer met deze musical een verbreding te brengen zodat we onze eigen verhalen naar het musical landschap kunnen brengen.” 

De inspiratie voor het verhaal

Het verhaal speelt zich af in de ‘90’s. Een jongen van kleur die opgroeide in een buitenwijk komt naar de Bijlmer en vindt hier zijn ziel. “Je denkt als ouder dat het goed is om je kind in een buitenwijk op te laten groeien, maar je mist daardoor zulke essentiële dingen. Uiteraard is er problematiek die ik absoluut niet verdoezel.”

“Ik kwam er tijdens het eerste BLM protest achter hoe privileged ik was om in de Bijlmer op te groeien.” 

“Ik groeide op tussen mensen die op mij lijken. Mensen die in buitenwijken zijn opgegroeid hebben andere trauma’s. Hier wilde wit ook op ons lijken. Natuurlijk krijg je ook hier wel te maken met institutioneel racisme. Je werd lager ingeschat op school etc. Maar ik voelde pas echt mijn kleur toen ik naar de theaterschool ging. De mensen die ik sprak tijdens de demonstratie op de Dam waren veelal mensen uit buitenwijken die op straat of school werden uitgescholden rondom 5 dec.” 

Een verhaal uit duizenden

De titel van de musical is één Bijlmer Tori en dat is bewust. “Dit verhaal gaat echt over hoe Glen en ik het opgroeien in de Bijlmer hebben ervaren. Als Surinaamse Nederlanders kunnen wij alleen vanuit dat perspectief spreken. Dit is dus 1 van de 1001 verhalen.”

Al zingend een stukje geschiedenis schrijven

“De verhalen die verteld worden in de musical komen uit mijn eigen leefomgeving. Het zijn de herinneringen en de nostalgie die je terug voelt komen. Toen we deden alsof we TLC of SWV waren of toen mijn nichtje uit Suriname kwam en dacht dat je gewoon naar huis kon bellen en dat we toen een dikke telefoonrekening kregen. Het zijn echt de verhalen uit onze leefwereld in de jaren ‘90”. 

“We hebben in Zuidoost op zoveel verschillende manieren goud in handen. Iedereen mag dat komen aanschouwen. In 2025 geef ik deze gigantische musical cadeau aan Amsterdam 750 jaar. We schrijven een stukje geschiedenis over de Bijlmer. Dat stukje mogen ze archiveren.”

Foto: Lowiegraphy

Speeldata en tickets

Van 2-9 dec speelt BIMS The Showcase in DeLaMar West. “De showcase wordt geproduceerd in samenwerking met MusicalMakers; een ontwikkelhuis voor nieuwe, hedendaagse musicals door talentvolle makers. Daarbij zijn we op zoek naar donateurs/investeerders en potentiële samenwerkingspartners voor de doorontwikkeling van BIMS The Musical in seizoen 2024/2025. Mocht je willen doneren stuur dan een mailtje naar pearl@pearlproductions.nl.”

Meer informatie en tickets vind je hier

«

Ik hoor je gaat? Klimaat op straat

Climate change is real en hot topic. En met reden, want klimaatverandering gaat ons allemaal aan.

Kunst brengt ons samen, laat ons nadenken en anders naar de wereld kijken. Kunst is een perfecte manier om ‘moeilijke’ onderwerpen bespreekbaar en zichtbaar te maken.

In samenwerking met Amsterdam Street Art maakt het Klimaatmuseum een kunstroute over het veranderende klimaat. Deze kunst zet aan tot nadenken, gesprekken en hopelijk een verandering in mindset.

Bij Lola Buitenpost @ Egeldonk 50 hebben een aantal kunstenaars hun blik op klimaatverandering uitgebeeld. Op zondag 25 september wordt de expo feestelijk geopend. Er is straatkunst, een muurschildering en klimaatdichters die jou meenemen in het onderwerp. Tijdens de opening kun je echt in het onderwerp duiken middels een Augmented Reality ervaring gemaakt door één van de kunstenaars.

Meer leren over het onderwerp? Kom zondag 25 september van 14:00 – 18:00 naar de ✨gratis✨ opening van het project Klimaat op straat bij Lola Buitenpost (Elixer).

«

Kunst kijken én meenemen bij CBK Zuidoost

“Goedemiddag, wilt u wat te drinken?”

“Kijk rustig even rond en na afloop mag je je favoriete werk kiezen en hier je stem achterlaten. De winnende werken worden volgend jaar op het gebouw hier tegenover tentoongesteld.”

Een uitnodigend en warm welkom bij CBK Zuidoost; expositieruimte, kunstuitleen en winkel waar je kunst van makers – veelal uit Zuidoost – kunt zien. Tientallen bonte werken prijken op de muren en zelfs op de vloer. Bij CBK voel en zie je dat ze staan voor diversiteit, interculturaliteit en talentontwikkeling.

Je kunt een kunstwerk aanschaffen, mocht je dat willen. Je mag er ook eentje lenen. Voor een respectievelijk zacht prijsje per maand hangt jouw favo kunstwerk bij jou aan de muur. Totdat je het zat bent, dan ruil je ‘m in voor een andere. Je kunt ‘m zo onder je arm meenemen!

Bij CBK kun je het hele jaar door terecht voor exposities en openingen. Om de twee maanden vind je hier een nieuwe expositie; dus zo’n 5 á 6 per jaar. Gevuld met werken van makers uit Zuidoost en uit het buitenland. Artist-in-residence heet dat dan ook wel met een paar sjieke woorden.

CBK heeft ook een ruimte bij Heesterveld waar workshops worden gegeven voor jong en oud(er). Hier vind je ook het atelier waar de artist-in-residence kunstzinnig kan kliederen. Aan het eind van het jaar is er steevast de expositie: Toon BijlmAIR waar je kunt zien wat deze artists-in-residence hebben gemaakt.

Ben je benieuwd naar wat je allemaal bij CBK kunt zien en beleven? Bekijk hier de agenda.

«

OSCAM: kunst in en uit de Bijlmer

Laagdrempelig wordt hier letterlijk. Er is namelijk geen drempel, de grote deur staat wagenwijd open en door het ruime karakter van de ruimte wandel je vanaf de straat zo naar binnen. Daarbij zijn de exposities en events doorgaans gratis. Bij binnenkomst staan er medewerkers klaar om je te vertellen wat er op dat moment te zien is.

Open Space Contemporary Art Museum: OSCAM. Een museum in de Bijlmer en een plek voor kunst, mode, design, ambacht & talentontwikkeling. Je vindt hier meerdere exposities tegelijk – meestal in samenwerking met andere instellingen in de stad – wat Zuidoost met de rest van kunstzinnig Amsterdam verbindt.

Aan de hagelwitte muren vind je ook de wisselende expositie Young Oscam Art Kitchen. Een lopend project waar jongeren onder begeleiding van curatoren van Oscam zes weken lang zijn, haar of hun werk mag tentoonstellen. Hoe cool?!

Het programma wordt samengesteld voor en door mensen uit Zuidoost. Representation matters en dat zie je terug in het team en uiteraard het werk dat hier wordt tentoongesteld. Talent uit Zuidoost krijgt hier een podium om hun werk te openbaren aan hun peers en het grote publiek.

Bij OSCAM gaat het niet alleen om het werk van kunstenaars, maar vooral ook het gesprek daaromheen. Het gesprek over kunst, representatie, wie wat mag zeggen, over welke onderwerpen en in welke context.

Tussen het kunst koekeloeren door kun je ook een smakelijk hapje eten bij Red’s Kitchen of Yemaya. Lees hier meer over OSCAM Food.

Loop vooral een keer naar binnen en laat je verrassen. Bekijk het actuele programma.