
Viaduct oude A9 boven metrolijn wordt gesloopt
- On 25 januari 2021
IXAS gaat het viaduct van de oude A9 dat over de Gaasperplas- metrolijn ligt, tussen 20 januari en 12 februari slopen. Eind januari worden in de nacht voorbereidende maatregelen onder het viaduct getroffen waarna er overdag op het viaduct wordt gewerkt. De betonnen liggers waarmee het viaduct is gebouwd worden op zaterdag 6 en zondag 7 februari gesloopt en in de week erna zijn de laatste delen aan de beurt. Begin februari wordt de darmwand tussen de Loosdrechtdreef en de oude A9 en Gaasperdammertunnel staat weg gehaald.
Nu het verkeer door de tunnel rijdt, kunnen de viaducten weggehaald. In januari en februari wordt het viaduct boven de metrolijn gesloopt, in het voorjaar volgt het viaduct boven de Kromwijkdreef.
Het viaduct is opgebouwd uit betonnen liggers. Op deze liggers is een laag beton aangebracht. Deze betonlaag moet doorgezaagd voordat de liggers er één voor één uit kunnen worden gehijst. Het zagen zorgt voor geluid in de omgeving, daarom zijn deze werkzaamheden overdag. Om te voorkomen dat er tijdens het zagen betongruis op de metrolijn valt, worden gootjes gemonteerd onder het viaduct die het gruis opvangen.
Tot en met vrijdag 5 februari wordt het metroviaduct tussen 7.00 en 19.00 uur overdag gezaagd en geboord in het beton en wordt er gesloopt.
Uithijsen
Van zaterdag 6 februari 1.00 uur tot maandag 8 februari 5.00 uur rijden er geen metro’s tussen station Ganzenhoef en Gaasperplas. In dit weekend worden de 25 liggers van het viaduct gehaald. Een ligger is zo’n twintig meter lang en weegt ongeveer 35 ton. In de nacht van vrijdag op zaterdag wordt er op de oude A9 een kraan opgebouwd waarmee de liggers worden verwijderd. Deze werkzaamheden gaan door tot zondagavond. Dan wordt de kraan weer afgebouwd.
Van maandag 8 tot en met vrijdag 12 februari worden overdag de laatste delen van het viaduct verwijderd en de betonnen gesloopt waarmee het viaduct aansluit op de A9. De damwand die eronder staat wordt afgebrand. Een deel van de liggers wordt in een ander project hergebruikt. De overige liggers zijn niet meer her te gebruiken en worden ter plaatse gebroken en afgevoerd.
De verschillende sloopwerkzaamheden die overdag worden uitgevoerd, zorgen voor veel geluid in de omgeving. Dit kan hinderlijk zijn voor omwonenden. De werkzaamheden in de nacht uitvoeren, zorgen voor beperkt geluid in de omgeving. Het geluid van de kraan en van het werkverkeer is te horen en mogelijk is er hinder van de verlichting van de bouwplaats.
Darmwand
In december is begonnen met het afgraven van de oude A9. Aan de oost- en de westkant van de metrolijn moet er op een aantal plaatsen meer dan acht meter zand afgegraven. De damwand die tussen de oude A9 en de Gaasperdammertunnel staat, moet ingekort tot de hoogte van het tunneldak. Dit werk wordt uitgevoerd van maandag tot en met vrijdag tussen 7.00 en 19.00 uur. Vanaf begin februari worden de damwand aan de oostkant van het metrospoor ingekort. Dit duurt ongeveer een week. Eind maart, begin april wordt de damwand aan de westkant van de metrolijn ingekort. Dit duurt ongeveer drie weken.
De damwand is opgebouwd met stalen damwandplanken die in elkaar haken. De planken worden afgebrand en moet met een machine losgetrild. Dit zorgt voor veel hinderlijk geluid in de omgeving.
Geen metroverkeer
Op zaterdag 6 en zondag 7 februari rijdt metro 53 niet tussen station Ganzenhoef en station Gaasperplas. Het GVB zet pendelbussen in. Voor meer informatie over actuele vertrektijden: www.gvb.nl.