Afrovibes Festival 2024: Belonging

Vanuit het thema Belonging geeft Afrovibes dit jaar vorm aan het festivalprogramma met voorstellingen die een focus hebben op Noord-Afrika en de (Noord)Afrikaanse diaspora in Nederland. Noord-Afrikaanse landen worden vaak als ‘niet-Afrikaans’ beschouwd maar als behorend tot de Arabische wereld. Voelen kunstenaars uit Noord-Afrika zich verbonden met het Afrikaanse continent en een Afrikaanse identiteit of juist met een Arabische identiteit? Elk op hun eigen manier onderzoeken de makers die dit jaar op Afrovibes staan wat Belonging voor hen betekent. Ze duiken in culturele en politieke debatten over identiteit, diaspora en dekolonisatie. Ze onderzoeken ons verlangen ergens bij te horen, een thuis te hebben. Samen geven ze een artistiek antwoord op de vraag hoe kunstenaars in Noord-Afrika en in de Noord-Afrikaanse gemeenschappen in Nederland hun identiteit en hun cultureel erfgoed ervaren.

Een greep uit het programma in Amsterdam

Afrovibes opent op 2 oktober bij Frascati in Amsterdam met de Nederlandse première van El Botinière van de Tunesische choreograaf Selim Ben Safia. Dit mythische cabaret belicht de verborgen kant van het Tunesische nachtleven waar vreugde, verdriet, liefde, haat, verlangens en het leven met elkaar verweven zijn. Een metafoor voor de giftige wereld van de ‘patriarchale hypocriete Arabisch-Islamitische samenleving’ waarin mensen niet kunnen zijn wie ze willen zijn.

Met Dhiya vertelt de Marokkaanse choreograaf Mohamed Lamqayssi het verhaal van de Amazigh-koningin Dihya en opent een tijdelijke deur naar een alternatief scenario waarin zij de strijd tegen de Umayyad wel won en macht en opoffering leiden naar vrijheid en liefde. Een verborgen geschiedenis van de Imazighen cultuur die had kunnen zijn. Te zien bij Frascati (Nederlandse première).

In de interactieve voorstelling The Waterproofed Artist werpt de Marokkaanse choreograaf Youness Atbane een sceptische blik op de machtsdynamiek binnen de mondiale kunstscene. De voorstelling speelt zich af in 2048, tijdens de 72e editie van de beroemde Biënnale van Venetië. De festiviteiten komen ruw tot stilstand wanneer – zoals klimatologen al hadden voorspeld – Venetië begint te zinken… Te zien bij Frascati (Nederlandse première) en bij De Balie.

Bij Muziekgebouw aan ’t IJ komen de zinderende klanken van Gnaoua – mysterieuze soefimuziek – samen met persoonlijke verhalen tijdens Gnaoua Again! van de Marokkaanse theatermaker Ghassan El Hakim. Samen met één van de grootste gnaouameesters van Marokko – Maalem Abdellah El Gourd – en musici Soufiane El Ghazouani, Amine Naouni en Farid Ghannam maakt hij een reis naar het verleden.

Meer info

Bekijk de volledige programma informatie op de onderstaande locaties:

2 t/m 5 oktober Frascati

12 oktober De Balie

13 oktober Muziekgebouw aan ’t IJ

Gegevens

Wanneer

2 oktober - 13 oktober 2024

Locatie

Diverse Locaties / Various locations

1011 DL Amsterdam

Mami Wata