
A9 en A10 aangepakt
- On 18 januari 2012
Dit is het eerste deelproject van de weguitbreiding Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA). Rijkswaterstaat breidt het wegennet tussen Schiphol, Amsterdam en Almere uit. Doel is:
• een betere bereikbaarheid van deze economisch belangrijke regio
• een vlottere doorstroming van het verkeer
• kortere en betrouwbare reistijden
Planing van de uitvoering
2012 – 2014: A10-Oost / A1 Diemen
2014 – 2020: A1/A6 Diemen – Almere Havendreef
2015 – 2020: A9 Holendrecht – Diemen (Gaasperdammerweg)
2016 – 2020: A9 Badhoevedorp – Holendrecht
2017 – 2020: A6 Almere Havendreef – Almere Buiten Oost
De Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State heeft op 4 januari alle beroepen tegen het tracébesluit Schiphol-Amsterdam-Almere (TB SAA) ongegrond verklaard. Daarmee is het TB SAA onherroepelijk. Dit betekent dat na een zorgvuldige voorbereiding van zeven jaar Rijkswaterstaat de uitvoering start van de weguitbreiding op het traject tussen Schiphol, Amsterdam en Almere. Minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) is blij met de uitspraak: ‘Dit is goed nieuws. We kunnen nu direct aan de slag met het grootste wegenproject in tien jaar. Met een investering van ruim vier miljard euro maken we Amsterdam, Almere en de hele Noordelijke randstad nog beter bereikbaar.’
De realisatie van het weguitbreidingsproject SAA start in januari met de uitvoering van het eerste deelproject A10-Oost/A1 Diemen. De A10-Oost is onderdeel van de ring Amsterdam. Voor de doorstroming op de wegen rond Amsterdam is het belangrijk de ring rond Amsterdam ‘draaiende’ te houden. Als die vastloopt, heeft dit zijn weerslag op alle toeleidende wegen. Daarom wordt de grootse weguitbreiding SAA in deze drukke regio op dit deel van het wegennet het eerst aangepakt. Als de A10-Oost en een deel van de A1 tot en met het knooppunt Diemen als eerste deelproject van SAA klaar zijn, vormen deze wegen tevens een goed alternatief tijdens de werkzaamheden aan de A9 tussen de knooppunten Diemen en Holendrecht (Gaasperdammerweg) en vice versa. De uitvoering van het deelproject A9 Holendrecht – Diemen (Gaasperdammerweg) vindt dan ook pas plaats nadat de extra wegcapaciteit op de A10-Oost/A1 Diemen is gerealiseerd en deze wegen kunnen dienen als alternatieve route. Volgens planning start de uitvoering van het deelproject A9 Gaasperdammerweg in 2015.
Eindsituatie A10-Oost/A1 Diemen
De A10-Oost tussen de knooppunten Amstel en Watergraafsmeer en de A1 tussen de knooppunten Watergraafsmeer en Diemen worden in beide rijrichtingen met een rijstrook uitgebreid van 2×3 naar 2×4 rijstroken. Daarnaast komt er een parallelbaan tussen het knooppunt Watergraafsmeer en aansluiting S113 (Middenweg). Tevens worden brede vluchtstroken aangelegd, waar bussen eventuele files voorbij kunnen rijden. Om de geluidhinder voor de omgeving te beperken, wordt 11 kilometer nieuwe geluidsschermen aangelegd, variërend van 4 tot 10 meter hoog.